niedziela, 19 sierpnia 2007

Co dzieje się z Elektrownią Wiatrową Kamieńsk?

Wreszcie uruchomiono elektrownię wiatrową na górze Kamieńsk. Elektrownia Wiatrowa Kamieńsk jest własnością należącego do bełchatowskiej elektrowni Elbisu Sp. z o.o. oraz Elektrowni Szczytowo-Pompowych S.A.

Budowę farmy rozpoczęto w czerwcu 2006 r. Natomiast dokładnie rok później - w czerwcu 2007 r. - miała zostać oddana już do eksploatacji. Opóźnienie wystąpiło z powodu wadliwych kabli, które na niektórych odcinkach nie posiadały odpowiedniej powłoki izolacyjnej. Łączna długość przewodów wynosi 46 km. Na jednym półtorakilometrowym fragmencie było aż 27 przebić.

Głównym wykonawcą kamieńskiej wiatrowni był niemiecki Enercon. Niemcy zlecili dostawę kabla węgierskiemu koncernowi Prysmian.

Węgrzy przyznali, że ich produkt jest wadliwy fabrycznie. W kontrakcie z Enerconem był prawdopodobnie zapis o karach umownych za opóźnienie inwestycji i EWK będzie je egzekwować. Jestem ciekawy, jakie sumy wchodzą w grę przy prawie 3-miesięcznym opóźnieniu?

W lutym 2007 r. na Górze Kamieńsk ustawiono 15 wiatraków o łącznej mocy 30 MW. Od tamtej pory, tylko przez pewien krótki okres czasu można było zaobserwować uruchomione niektóre wiatraki. Od września ten stan się zmieni, ponieważ EWK zostanie przekazana do eksploatacji. Aktualnie trwają jedynie prace przy dokumentacji do odbioru końcowego.

Koszt inwestycji wyniósł 32 mln euro. Każda z turbin waży 300 ton (wraz z fundamentem), ma 85 metrów wysokości, a jedno ramię wiatraka to 40 m.

Energia pochodząca z wiatraków włączona jest w sieć dystrybucji energii Zakładu Energetycznego Łódź-Teren S.A. Będzie ją także sprzedawać Internetowa Platforma Obrotu Energią Elektryczną należąca do Elbisu.

3 komentarze:

Anonimowy pisze...

Witam!
Po pierwsze chciałem powiedzieć, że bardzo podoba mi się pomysł bloga, a przede wszystkim strony www.elektrownie.com.pl Ja jestem zupełnie niezwiązany z branżą energetyczną (kończę studia prawnicze:)), ale ten temat od dłuższego czasu mnie interesuje. Najpierw w dzieciństwie, kiedy widziałem kominy (wtedy jeszcze nie wiedziałem, że to kominy chłodni), z który buchała biała para...Teraz ciekawi mnie bardziej strona techniczna...Dlatego chciałem zapytać/prosić, aby umieszczał Pan na blogu albo stronie zdjęcia i opisy elementów elektrowni tych, których nie widać z zewnątrz - kotłów, turbin i innych elementów, pomieszczeń itp...
Mam też kilka pytań:
1) Czy zna Pan jakieś zagraniczne strony poświęcone takiej tematyce - tzn. opisy poszczególnych elektrowni, zdjęcia, sprawy techniczne itp...
2) Bardzo ciekawy post na temat Elektrowni Wiatrowej Kamieńsk - szczególnie interesujące są zdjęcia ze strony EWK z budowy wiatraków od fundamentów do końca budowy... Może napisałby Pan coś więcej o opłacalności budowy takich Elektrowni - jaki jest koszt budowy jednego wiatraka ?
Jak można obrazowo opisać ile to jest 2 MW ? Dla ilu np. domów to wystarczy ?

Pozdrawiam serdecznie,
Krzysiek
krzycho@hot.pl

PRzemek pisze...

Odpowiem na jedno z poniższych pytań. Otóż 2 MW energii elektrycznej wystarczy na zaspokojenie potrzeb około 1600 nowoczesnych gospodarstw domowych.
Inaczej zobrazuję problem biorąc za przykład największą elektrownię w Polsce: BOT Elektrownię Bełchatów. Ma ona moc zainstalowaną 4440 MW co stanowi 20% wytwarzanej energii elektrycznej w Polsce. Najprościej jednak powiedzieć, że co piąta żarówka, która świeci w Twoim domu działa dzięki BOT Elektrowni Bełchatów :-)

PRzemek pisze...

Aby otrzymać dokładniejsze wyliczenia, trzeba skorzystać z danych statystycznych. Ciekawe zestawienie jest na stronie: http://www.cire.pl/rynekenergii/podstawa.php?smid=207